Friday, April 1, 2011

Saidina Umar Al-Khatab: Terkadang Ketawa Terkadang Menangis

Buku: Biografi Muhammad bin Abdullah; Perjalanan Hidup Seorang Nabi

Dalam satu peristiwa, sahabat Rasulullah SAW pernah melihat Saidina Umar menangis dan kemudian tertawa tanpa sebab yg jelas. Akhirnya ada yg berani bertanya. "Wahai pemimpin org Islam, kenapa kamu menangis kemudian tersenyum tanpa sebab yang dapat kami fahami?"

Umar menceritakan, "Dahulu aku dan org2 Quraisy sgt membenci anak perempuan. Ketika aku mendapat perkhabaran anak perempuan, daripada saat kelahirannya lagi kebencianku sudah bermula. Aku pendam rasa benci itu, aku sabar sampailah usianya enam tahun, aku sudah tidak tahan lagi, aku membawanya ke Padang Pasir dan aku gali lubang. Dia menyangka aku membawanya berkelah dan bermain-main, dia turut sama membantuku menggali lubang dan aku mula menimbusnya dengan pasir. Anakku yang masih belum tahu niatku, masih ingat aku bermain-main, dia tolong mengibaskan pasir-pasir daripada janggut dan pakaianku, tetapi akhirnya aku menimbusnya hidup-hidup tanpa belas kasihan. Inilah kehidupan kami sebelum kehadiran Nabi Muhammad SAW, kami memuliakan anak lelaki dan menghina anak perempuan bahkan membunuh mereka hidup-hidup. Maha Besar Tuhan, Maha Baik Tuhan yang menghantar Rasulullah SAW yang meletakkan perempuan di tempat yang mulia. Marilah kita bersyukur di atas nikmat ini. Itulah rahsianya, apabila aku teringat kisah ini, aku menangis."



Umar berkata lagi, "Berkenaan mengapa aku tersenyum, pada suatu hari aku keluar dari bandar Mekah. Apabila keluar dari Mekah, biasanya kami membawa batu dari Mekah untuk dijadikan sembahan, tetapi hari itu aku terlupa membawa batu, tetapi aku ada membawa kurma, aku membuat berhala daripada kurma dan aku sembah kurma itu. Apabila makanan aku habis, mulalah aku makan Tuhan aku itu sedikit demi sedikit. Apabila aku teringat kisah ini, aku ketawa sendirian"

SEKIAN

No comments:

Post a Comment