Tuesday, December 14, 2010

Perkongsian MD : Akhlak Seorang Daie

PERKONGSIAN 1
MUKHAYYAM DAKHILI (MD)
SURAU ANSAR
11-12 DISEMBER 2010

Memandangkan slot MD agak banyak dan ana could not afford to miss any perkongsian dgn antum semua, at the same time ada time constraint, maka ana buat sikit2 la ea... Senang sikit nak digest kot... Happy reading! (^^)

Akhlak Seorang Daie: Akhlak Teladan Terbaik Seorang Daie

Kita perlu menerima “stigma” terhadap para daie iaitu bila dah digelar daie atau dilihat sbg daie, maka akhlak kita perlulah LEBIH BAIK dari org2 biasa (lay person). Nak taknak, ini mmg stigma pada kita semua dan kita perlulah MENJADI LEBIH BAIK dari aspek AKHLAK terutamanya memandangkan kita adalah contoh/role model kepada keperibadian muslim yg ideal.

“pernahkah kita menjadi ‘Qudwah’ pada mad’u kita? Dimana kita menjadi penyebab kepada perubahan mereka. Bukanlah bermaksud kita memberi hidayah pada mereka, tapi kerana adanya kita, tanpa perlu berkata-kata org lain turut menjadi baik?”

Itu persoalan yg dilontar utk difikir-fikirkan. Sebagai seorang daie, kita perlulah menjadi ‘Qudwah’ pada org lain, itulah yg membezakan kita dgn org lain di muka bumi ini. Sebuah perkongsian video dibuat dimana video tersebut adalah rakaman dari rancangan “If The Prophet Mohammad PBUH were Among Us”. 

Rancangan reality dimana ada hidden camera utk merakam apakah umat islam sekarang masih mengamalkan sunnah Rasul s.a.w. salah satu rakaman, dimana seorang wanita itu setelah diinterview selepas beliau dirakamkan mengamalkan sunnah Rasul s.a.w ditanya 

If the Prophet came and sit alone with you for just one minute, what would you say to him? ” 

wanita tersebut (agak mengagumkan) menitiskan air mata (tgh live show tu..) apabila ditanya soalan tersebut dan antara katanya yg begitu terkesan:

 “if Muhammad were here I tell him, take me away, take me far away from this world…”

“Sesungguhnya aku diutus untuk melengkapkan akhlak yang mulia.” (Riwayat al-Baihaqi)


Tapi sebagai seorang daie, walau kita sedar betapa corrupt-nya dunia ini, tugas kita adalah utk memperbetulkannya. Kita sedar bahawa environment kita terdapat banyak masalah social dan kita tak terkecuali dari menjadi mangsanya. Menurut Ibn Qudama, akhlak didefinisikan “tentang kondisi jiwa yang memudahkan kita lakukan perbuatan tanpa perlu berfikir”

Get the point? Akhlak ne ialah something involuntary, ia adalah cerminan pada iman kita, bukanlah sesuatu yg boleh “dibuat-buat je”. Pentingnya akhlak mulia, antaranya

  • Sebab untuk masuk syurga
Rasulullah s.a.w ditanya; apakah perbuatan yg menyebabkan banyak manusia masuk jannah? : taqwa kpd Allah & Akhlak yang baik”. Akhlak yang baik itu lebih penting dari ibadah yg banyak.
  • Penyebab hamba dicintai oleh Allah s.w.t
“hamba yg paling dicintai Allah adalah yg paling baik akhlaknya”
Bagaimana untuk mencapai akhlak yg baik
  • Meningkatkan taqwa of course- dgn apa cara yg kita semua sedia maklum
  • Muwaafaqatul Awaal Bil Af’al à apa yg kita kata, kita buat. Kita tahu Allah murka pada mereka yang berkata tetapi tak melakukan, tapi ini bukanlah bermakna kita tak perlu kata apa-apa sbb takut kita tak buat, tapi apabila kita berkata ttg sesuatu, maka kata-kata itu menjadi janji dan nasihat terbaik bagi diri kita sendiri supaya melakukan apa yang kita katakan. (maka amatlah besar risiko ana yg berkata-kata disini… Mohon teguran dari sahabat lain kira ana sendiri cakap tak serupa bikin). Janganlah jadi takut utk menyebarkan kebaikan kerana kebolehan utk berakta-kata itu adalah asset kita di jalan dakwah ini (akan discover lagi dlm tajuk potensi diri)


Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik”. 
(al-Ahzaab; 21)
  • Berusahalah untuk menjadi Qudwah hasanah dengan bantuan sahabat2 sperjuangan lain jika takleh jadi qudwah hasanah sorang2. Mulakan 1 trend kebaikan yg boleh difollow oleh org lain, dgn kata lain, amal Jamie. Amalkan sunnah rasulullah s.a.w seperti member salam, berbuat baik pada haiwan dan alam sekitar dan sebgainya agar org lain tidak kekok utk melakukan perkara yg sama, thus, menjadi qudwah hasanah (I like this word..:D)
  • Ibadah sebagai bekal jalan dakwah: seorang daie perlu memperbanyakkan lagi ibadah sunat dan memperbaikkan lagi ibadah wajib. Jangan fikir kita yg berada pada jalan dakwah ini bermakna kita telah selamat dari bencana. Boleh jadi kita tak ikhlas dan kita masih melakukan maksiat, maka ibadah itulah bekal kita utk mengelakkan kita dari perkara yg mungkar, thus, memperbaikkan akhlak kita. insyaAllah
  • Tingkatkan ilmu pengetahuan (discuss dgn lebih detail lagi nnt)

Sebagai konklusi disini atau key point penting adalah:
  • Daie=stigmanya= LEBIH BAIK AKHLAKNYA DARI ORANG BIASA
  • Jadilah Qudwah Hasanah
  • Taqwa kpd Allah + Ibadah sbg bekal = Akhlak yg mulia

1 comment:

  1. seimbang ibadah, akhlak, barulah jadi da'i yang kompeten!

    mase sekolah, faham 'ruhbanun fil layl wa fursanun fin nahar' tu kat pejuang yg pegi perang je..

    tapi zaman sekarang, ia lagi mencabar.

    seperti dlm blog Ir Faridul, (http://farhan-albanna.blogspot.com/) engineer di siang hari, murabbi di malam hari, daie sepanjang hari..

    ReplyDelete