Wednesday, March 23, 2011

PERKONGSIAN: DAURAH PEMUDA 02

Venue: Surau Ansar, Keramat
Tarikh: 12-13 Mac 2011

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

TAZKIYATUN NAFS ::Penyucian Jiwa::Qalbusalim::Hati Yang Sejahtera::


MUQADDIMAH: Bicara Hati

Ar-Rasul SAW bersabda yang bermaksud:"sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa dan harta benda kamu, tetapi hanya memandang hati dan amal kamu" 
(HR Muslim drpd Abu Hurairah)

Ar-Rasul SAW bersabda yang bermaksud:"Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya. Tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Dan daging itu adalah hati" 
(HR Bukhari dan Muslim)

SLOT TAZKIYATUN NAFS: Al-HASAD by Akh Hafiz

Sifat Al-Hasad ini digambarkan sebagaimana dalam sabda Rasulullah SAW

Diriwayatkan drp Abu Hurairah r.a, sesungguhnya Nabi s.a.w bersabda; "Jagalah diri kamu dari sifat dengki kerana sifat dengki itu akan memakan amalan kebaikan sebagaimana api memakan kayu yg kering" 
(HR Abu Daud)

Pengertian Al-Hasad:
  • Anda benci dan mengharap agar nikmat itu pergi dari pemiliknya

Dalam Al-Quran ada diceritakan mengenai kisah al-hasad saudara Nabi Yusuf terhadapnya:

Yusuf (12): 8-10

"Ketika mereka berkata, 'sesungguhnya Yusuf dan saudaranya (Bunyamin) lebih dicintai ayah daripada kita, padahal kita adalah satu golongan yang kuat. Sungguh, ayah kita dalam kekeliruan yg nyata' (8) 'Bunuhlah Yusuf atau buanglah dia ke suatu tempat agar perhatian ayah tertumpah kepadamu, dan setelah itu kamu menjadi orang yang baik.' (9) Seseorang dari mereka berkata,'Janganlah kamu membunuh Yusuf, tetapi masukkanlah saja dia ke dalam sumur agar dia dipungut oleh sebahagian musafir, jika kamu hendak berbuat'"(10)

Berdasarkan kisah tersebut, dapat dilihat mengenai sifat al-hasad saudara Nabi Yusuf sehingga mereka merancang utk membunuh Nabi Yusuf agar kasih sayang (nikmat) ayahanda hilang daripada nabi Yusuf dan beralih miliknya

  • Anda tidak menginginkan akan nikmat tersebut hilang dari pemiliknya tetapi anda ingin agar Allah menganugerahkan hal tersebut (lebih) kepada anda.
*****

Perumpaan umat ini adalah seperti yang 4:
i)  perumpamaan 1: orang yg ada ilmu dan harta lalu dimnafaatkan sebaiknya
ii) perumpamaan 2: orang yg ada ilmu tapi tak mempunyai harta lalu ia berkata: "seandainya aku ada harta seperti si fulan, maka aku pasti mengamalkan sepertinya"

::Maka bagi yang umat yg ke 1 dan ke 2 ini: pahala nya adalah sama

iii) perumpamaan 3: orang yg ada harta tetapi tiada ilmu, lalu membelanjakan harta pada jalan maksiat
iv) perumpamaan 4: orang yg tiada harta dan tiada ilmu, lalu ia berkata: "seandainya aku ada harta, maka aku pasti menjadi seperti si fulan"

::Maka bagi umat yg 3 dan ke 4 ini: dosanya adalah sama

*****

Antara penyebab sifat al-hasad ini:
i)   Permusuhan dan kebencian
ii)  Taa'zuz: merasa berat jika ada orang lain mengatasi dirinya
iii) Takabbur : sifat sombong
iv) Taa'jub: sifat hairan
v)  Cintakan kepimpinan dan nama serta kedudukan (gila kuasa)
vi) Kikir utk membuat kebaikan

Perkongsian dari buku: Rintangan Perjuangan dalam Hidup Pendakwah oleh Fathi Yakan
Di dalam Kitab Ihya’ ‘Ulumuddin karangan Imam Al Ghazzali ra ada disimpulkan sebab-sebab yang menimbulkan perasaan hasad dengki tersebut.

i)Perasaan Permusuhan dan Kebencian
Ini adalah sebab yang paling banyak menimbulkan kedengkian. Kerana sesiapa yang telah disakiti oleh seseorang lain atas sebab-sebab tertentu atau menyangkalnya dalam tujuan-tujuan tertentu lantaran alasan-alasan tertentu, hatinya pasti marah lalu membenci orang yang menyakitinya itu, maka tertanamlah bibit dengki dalam dirinya. Dengki mengundang perlakuan yang aggresif untuk memuaskan hatinya. Pendekata perasaan hasad dengki sentiasa bergandingan dengan perasaan marah dan permusuhan.

ii) Merasa Diri Mulia
Perasaan ini manifestasinya ialah seseorang itu merasa keberatan kalau ada sesiapa yang dianggapnya mengatasi dirinya. Dia tidak rela kalau ada orang lain melebihinya. Kalau ada orang-orang sepertinya yang mendapat lebih pangkat, kuasa, ilmu dan harta; dia bimbang kalau-kalau orang tersebut akan bersikap takabbur terhadapnya. Dia tidak boleh tahan dengan sikap mengatasi yang ditunjukkan oleh saingannya itu. Malah ia tidak boleh menerima apa yang dirasakannya sebagai sikap mengatasinya.

iii) Takabbur
Jelasnya seorang itu mempunyai watak membesarkan diri terhadap orang lain, selalu memperkecilkan dan memperhambakan seseorang. Ia menganggarkan seseorang itu mematuhinya. Apabila orang berkenaan menerima atau memperolehi sesuatu kurnia ia khuatir kalau-kalau orang itu tidak lagi dapat merelakan kepongahannya. Akhirnya orang yang telah mendapat kurnia tersebut akan enggan mengikutinya. Atau boleh jadi ia menganggap orang tersebut akan cuba pula menyainginya.

iv)Ujub
Pernah Allah SWT jelaskan kepada kita perihal umat-umat dizaman silam. Mereka merasa takjub dengan diri mereka sendiri. Hal ini menghalang mereka menurut kebenaran. Hujah mereka selalunya ialah seperti yang tertera di dalam Al Qur’an:

“Bukankah kamu tak lebih dari
manusia (biasa) seperti kami juga?”

Dan ungkapan yang berbunyi:
“Dan mereka berkata adakah wajar kami mempercayai manusia
yang seperti kami juga?”

Golongan tersebut merasa anih melihat orang yang berjaya mendapat pangkat ke Rasulan, menerima wahyu dan martabat yang dekat di sisi Allah SWT, ialah manusia seperti mereka. Sebab itu mereka menaruh rasa dengki kepada Rasul-Rasul tersebut.

v)Takut Terlepas Sesuatu Tujuan dan Habuan
Biasanya perasaan ini ujud dalam kalangan orang yang saling berlumba-lumba merebut sesuatu habuan. Tiap orang akan merasa dengki kepada saingannya apabila saingannya mendapat suatu kelebihan yang boleh membantu dirinya sahaja membolot habuan yang menjadi tujuan mereka tadi.

vi)Ghairah Menjadi Ketua dan Mencari Populariti
Umpamanya seseorang yang bercita-cita untuk menjadi manusia pertama yang tidak ada tolok bandingannya dalam salah satu cabang seni. Apabila keghairahan terhadap pujian dan jolokan bahawa dialah satu-satunya pakar yang tidak ada taranya di zaman itu telah menguasai dirinya, tiba-tiba dia mendengar ada orang lain yang dapat menandinginya di tempat lain. Hal ini nescaya akan menyusahkan hati perutnya. Ia bercita-cita kalau tandingannya itu mati sahaja atau kemahirannya menurun dan pupus.

vii) Busuk Hati
Keadaan ini kalau ada pada seseorang maka ia akan bersikap tidak suka sesuatu kebaikan diperolehi oleh hamba Allah yang lain. Apabila disebutkan di hadapannya tentang kesenangan mana-mana hamba Allah, sempit hatinya mendengar hal tersebut. Akan tetapi apabila dinyatakan pula sebaliknya, umpamanya tentang kekacauan, kegagalan dan nasib malang menimpa orang lain maka ia merasa gembira dan suka hati.

*****

Setiap penyakit pasti ada ubatnya dan penyakit al-hasad juga ada ubatnya:
i) Beramallah dengan perkara yang bermanfaat.
ii) Menghukum rasa dengki dengan amal soleh: ie: 
-jika dulu mengutuk, maka kini banyakkan pujian
-jika dulu membenci, maka kini banyakkan menyanyangi
-jika dulu menjauhkan diri, maka kini banyakkan menghabiskan masa bersamanya
iii) Banyak berlapang dada dan memaafkan.
iv) Jangan terpedaya dengan bisikan syaitan. Syaitan sering membisikkan kepada manusia bisikan-bisikan menghasut yg menyebabkan usaha utk kita menghakis sifat dengki terbantut; ie:
"dia akan jadi lunak, dia akan pijak kepala kamu, maruah kamu pasti jatuh jika kamu memohon maaf darinya"



LATIHAN DALAM KUMPULAN: BAGAIMANA SIFAT AL-HASAD INI TERJADI DALAM GERAK KERJA DAKWAH KAMPUS?

 Antara faktor-faktor yang dikongsikan dalam LDK:
i)Conflict of interest. 
Tidak dapat tidak dinafikan, setiap penggerak dakwah kampus mempunyai pelbagai idea dan method utk bergerak sama ada utk mengatasi masalah dakwah kampus atau penambahbaikkan gerakan.Jika tidak disalurkan dengan cara yg betul (ie: syura) dsbg, perkara tersebut boleh menyebabkan sifat al-hasad ini mula berputik even di kalangan penggerak.

ii) Bila mana ada sifat takabbur: merasakan diri lebih baik dari yang lain dan sukar menerima kenyataan sekiranya ada yang lebih baik darinya. Terkadang merasa diri lebih hebat kerana berada lebih lama di medan dakwah.

iii) 'perhatian yang lebih '  dari seorang murabbi/ah atau mas'ul/ah
Perkara ini tidak dinafikan boleh berlaku. Terkadang seorang murabbi itu sendiri terlebih memberi perhatian pada mutarabbinya yang lebih berketerampilan sehingga terlupa bahawa ada mutarabbinya yang lain berasa iri hati.

iv) Bila mana ada orang ketiga yang mengadu domba atau menceritakan perihal sahabatnya kepada sahabat yang lain.

So, apakah kesan dari sifat al-hasad yg dinyatakan seperti di atas?:
i) Renggangnya ukhuwwah dan akhirnya mungkin ada sahabat yang futur (meninggalkan perjuangan dakwah)

ii) Of course, kerja dakwah tidak akan berjalan kerana tiada lagi tsiqah dan amal jamaie di kalangan penggerak dakwah

Antara yang boleh dilakukan utk menghidari sifat al-hasad di kalangan penggerak dakwah kampus:
i)  Berlapang dada (basic langkah-langkah awal menghindari al-hasad)
ii) Memperbanyakkan budaya tegur-menegur tapi mesti secara berhikmah
iii) Menghukum perasaan al-hasad tadi dengan amal soleh
iv) Merapatkan ukhuwwah dengan cara merancang program kebersamaan ie:rehla
v) Bersangka baik
vi) Redha dan meredhai
vii) Merendah diri dan jadilah pemaaf
viii) Kurangkan 'excuse' dalam amal jamaie

*****

SLOT PERKONSIAN TOKOH:

TOKOH 1: URWAH BIN ZUBAIR
-Beliau adalah golongan tabi'in
-Ayahnya adalah Zubair Al-Awwam
-Ibunya adalah Asma bt Abu Bakar
-Beliau mempunyai ilmu yang sangat luas: 

Az-Zuhri (tokoh hadith) pernah menyatakan bahwa: "Urwah mempunyai ilmu yang sangat luas seperti samudera yang terbentang luas"

*****

Pernah berlaku perbincangan di antara 4 orang pemuda yg masih remaja dan terhormat nasabnya.Mereka itu adalah ‘Abdullah bin az-Zubair, saudaranya; Mus’ab bin az-Zubair, saudara mereka berdua; Urwah bin az-Zubair dan Abdul Malik bin Marwan. Salah seorang di antara mereka berkata:

“Hendaklah masing-masing dari kita memohon kepada Allah apa yang hendak dia cita-citakan.”

Kemudian Abdullah bin az-Zubair berkata,
“Cita-citaku, aku ingin menguasai Hijaz dan memegang khilafah.”

Saudaranya, Mus’ab berkata,
“Kalau aku, aku ingin menguasai dua Irak (Kufah dan Bashrah) sehingga tidak ada orang yang menyaingiku.”

Sedang, Abdul Malik bin Marwan pula berkata,
“Jika anda berdua hanya puas dengan hal itu saja, maka aku tidak akan puas kecuali menguasai dunia semuanya dan aku ingin memegang kekhilifahan setelah Muawiyah bin Abi Sufyan.”

Sementara ‘Urwah bin az-Zubair terdiam dan tidak berbicara satu kalimat pun, maka saudara-saudaranya tersebut menoleh ke arahnya dan bertanya:
“Apa yang kamu cita-citakan wahai Urwah?”

Beliau menjawab, “Mudah-mudahan Allah memberkati kalian semua terhadap apa yang kalian cita-citakan dalam urusan dunia kalian. Sedangkan aku hanya bercita-cita ingin menjadi seorang ‘alim yang ‘Amil (Mengamalkan ilmunya), orang-orang belajar Kitab Rabb, Sunnah Nabi dan hukum-hukum agama mereka kepadaku dan aku mendapatkan keberuntungan di akhirat dengan ridla Allah dan mendapatkan surga-Nya.”

 *****

-Beliau sangat menjaga kualiti solatnya. Ketika solat, beliau seolah-olah berada dalam dunianya sendiri (sangat khusyuk)
-Beliau seorang yang menjaga solat tahajud
-Beliau seorang yang sangat redha sehinggakan suatu hari beliau telah mendapat penyakit seperti kusta dibahagian kakinya yang menyebabkan kaki tersebut terpaksa dipotong. Lalu beliau mengatakan:
“Sungguh, Demi Dzat Yang Mendorongku untuk mengajakmu berjalan di tengah malam menuju masjid, Dia Maha mengetahui bahwa aku tidak pernah sekalipun membawamu berjalan kepada hal yang haram.”
-Beliau sangat suka berpuasa

dan banyak lagi kelebihan Urwah bin Zubair yang dapat diteladini.............
(boleh baca ye)

InsyaAllah..
Semoga bermanfaat..
(^-^)

Jzkk
Allahualam.

No comments:

Post a Comment