Thursday, May 24, 2012

Perkongsian Ini Sejarah Kita (ISK)



Setinggi ksyukuran ke hadrat ilahi atas sgl kurniaanNya
Berkat limpah kurniaNya maka dapatlah kami hadir menjayakan dan mengimarahkan majlis ini


Alhamdulillah ikhwah plus akhwt = almost 50 jgak 


Tapi as usual akhwat mnjuarai utk khadiran... >.<


So, beruntungnya kami kerana akh wafi dari usim nilai yg bg pengisian 

Siapa kita?
Hidup kita ni kalaulah antum sedar hanya ada 2 je nilaiannya either syuga mahupun neraka
Menjadi kita Islam atau islam?
Apa bezanya??


Islam itu hanya pada nama, manakala islam itu pada amalnya. Kte nak jadi islam yg bagaimana?


Ok tgk balik sejarah, para sahabat terus mengamalkan apa yang disampaikan rasulullah. Sebab apa? Sebab mereka tak tahu dan sangat gerun membayangkan bila kematian akan menjelma kerana mereka bimbang tidak sempat mengerjakan apa yang mereka dapat dari rasulullah. Kalau kita dengar apa yang rasulullah buat mahupun bila kita baca quran ataupun hadis. Kita segera buat ke? Itu refleks kepada Islam dan islam


Siapa kita ni??
“Manusia seperti logam, terpilihnya mereka semasa jahiliyyah terpilih juga mereka semasa Islam, sekiranya mereka faham"



Menjadilah kita seperti sumaiyah yg paham dan beramal. Bkn kata jgn jkut mcm imam syafie tapi keimanan kita biar sampai paham dan amal


Ok dari hadis ni juga kita dapat ambil contoh kisah umar. Beliau sgt terkenal dgn sikap bengis bukan?
Tapi sikapnya itu kekal cuma kegunaannya tu berbeza.
Camne, xpahamlah!
Camni... Umar sgt kuat menentang saat jahiliahnya but once sinar hidayah mendatangi beliau, beliau beraninya tampil ke khalayak dan menyatakan keimanannya dan kesungguhannya mempertahankan islam


Celupan murabbinya menghasilkan mutatabbi yang hebat2. Cthnya murabbi para sahabat iaitu muhammad saw menghasilkan mutarabbinya yang hebat2... Abu bakr, umar, mus'ab dll..


Kalau tgk pada mksud logam...
Apa yang antum paham?
-mudah dbentuk
-sifatnya xberubah
-keras
-takat lebur tinggi


Macam tulah sifat kita! Bertukarnya kita atau berhijrahnya kita dari jahiliah kepada kebenaran tak kisahlah nak mengekalkan identiti sempoi kita pon as long as kite memanfaatkan apa ada pada kita untuk kebaikan. Sbb islam dtg bukan utk merubah kita tapi untuk membentuk kita...


Semaklah balik hadis 2/42 imam nawawi bila kita bercakap pasal addin


addin itu selalu jwpn skema kita apa? Agama,pegangan hidup, islam. Ok... Addin itu ada dalam hadis tu jwpnnya

Addin =islam, iman dan ihsan. Islam itu ialah rukun islam yang lima tu. Iman pula ialah rukun iman yang enam tu dan ihsan pula ialah apabila kita beribadah kita merasakan seolah2 Allah melihat kita dan in fact Allah memang sdg memerhati kita.


3:85. And whoever seeks a religion other than Islam, it will never be accepted of him, and in the Hereafter he will be one of the losers. 


Malah plg pesat ummah sekarang ialah setakat kefahaman mereka di islam iaitu syariah shj bukannya pada iman yang berkaitan debgan akidah dan ihsan yang berkaitan dgn akhlak!
Jadinya tulah adanya yang mempersendakan hukum Allah kata biarlah tak bertudung tapi hati tetap baik tak mcm yg bertudung tu buruk perangai!


Apa tujuan hidup kita?


#abid-ibadah


51:56. And I (Allah) created not the jinns and humans except they should worship Me (Alone).
51:57. I seek not any provision from them (i.e. provision for themselves or for My creatures) nor do I ask that they should feed Me (i.e. feed themselves or My creatures).
51:58. Verily, Allah is the All-Provider, Owner of Power, the Most Strong.

#khalifah-pengganti Allah d muka bumi


2:30. And (remember) when your Lord said to the angels: "Verily, I am going to place (mankind) generations after generations on earth." They said: "Will You place therein those who will make mischief therein and shed blood, - while we glorify You with praises and thanks (Exalted be You above all that they associate with You as partners) and sanctify You." He (Allah) said: "I know that which you do not know." 


kalau tengok pada ayat Allah di atas, *tidak Allah menjadikan kita dan jin melainkan untuk beribadah padaNya.. maknanya kalau tak untuk beribadah padanya dia takkan cipta dah kita n jin.

n as khalifah? malaikat pun dh tanya pada Allah kenapa nak ciptakan orang yang akan saling menumpahkan darah di muka bumi ni.. then Allah kata Dia lebih tahu... so, siapa kita untuk menidakkan takdir ini rite?


kalau kita tengok sistem khilafah... ingat tak zaman abbasiyyah? khalifah al mu'tasim?
waktu tu ada seorang wanita terselak kainnya dan tersingkap auratnya, menjerit dia memanggil amirul mukminin kemudian khalifah membawa sekumpulan pahlawan untuk berperang..
maksudnya nak kata hebatnya khalifah ni, dialah pemimpin yang tugasnya untuk memakmurkan bumi dengan menegakkan syariat Allah


arabnya : iqamatuddin wa siasatu biddin


kenapa kita ni berdakwah? sibuk sana sini berdakwah menghadiri majlis2 ilmu segala bagai?


sebabnya ialah cuba baca ayat d bawah ni :


7:164. And when a community among them said: "Why do you preach to a people whom Allah is about to destroy or to punish with a severe torment?" (The preachers) said: "In order to be free from guilt before your Lord (Allah), and perhaps they may fear Allah." 


sebab kita nak berlepas di akhirat kelak.. sebabnya ialah :
kullukum ra'in wa kullukum mas'ulun an ra'iyyatihi... kamu semua pemimpin dan kamu semua bertanggungjawab atas kepimpinan setiap kamu masing2


cube bayangkan.. ada satu hadis shohih ada disebutkan tentang al akhillah( iaitu sahabat yang karib) di dunia akan bertelagah di akhirat kerana di akhirat kelak kita akan saling menuding dan mempersalah orang lain.. makanya, sebab tu kita perlukan kesaksian dari Allah,rasulNya dan orang yang beriman


kita dekat dalam... kita nak tarik orang dari luar supaya mereka turut sama faham tentang islam dan turut mengamalkannya.. bukan sekadar islam atas nama dan tak tahu matlamat hidup mereka.. so, kita nak meramaikan org yang berada dalam kandang tu... dalam kandang bukan bermakna kita disekat tapi kita tersekat dari melakukan perkara yang Allah murkai i.Allah


okey sekarang tengok pulak telur ayam
telur kuning ialah matlamat dan telur putih ialah alat atau cara untuk kita capai matlamat... so, kita punya matlamat ialah yang dua tu, abid n khalifah
jadi, cara apa kita nak guna untuk capai matlamat tu?
cara itulah yang selain dari dua di atas... seperti studi,halaqah,harta, family dll


tujuan alquran diturunkan?
selama ni kita baca alquran gune mata hati atau akal?
atau gune mata je?
so,
cbe tgk ayat ni :


7:179. And surely, We have created many of the jinns and mankind for Hell. They have hearts wherewith they understand not, they have eyes wherewith they see not, and they have ears wherewith they hear not (the truth). They are like cattle, nay even more astray; those! They are the heedless ones. 


mata untuk lihat benda baik, hati untuk memahami alquran, telinga untuk dengar perkara yang baik..


di mana kita gunakan organ2 ni?


3:83. Do they seek other than the religion of Allah (the true Islamic Monotheism worshipping none but Allah Alone), while to Him submitted all creatures in the heavens and the earth, willingly or unwillingly. And to Him shall they all be returned. 


islam= aslam=berserah diri


apa kita ingat selama ni kita buat baik tu dah cukup ke?


cube tengok ayat ni :

18:103. Say (O Muhammad ): "Shall We tell you the greatest losers in respect of (their) deeds?
18:104. "Those whose efforts have been wasted in this life while they thought that they were acquiring good by their deeds!
18:105. "They are those who deny the Ayat (proofs, evidences, verses, lessons, signs, revelations, etc.) of their Lord and the Meeting with Him (in the Hereafter). So their works are in vain, and on the Day of Resurrection, We shall not give them any weight.
18:106. "That shall be their recompense, Hell; because they disbelieved and took My Ayat (proofs, evidences, verses, lessons, signs, revelations, etc.) and My Messengers by way of jest and mockery.

ok skang cube tgk hadis 4/42

n 19/42


17:77. "Verily! They are enemies to me, save the Lord of the 'Alamin (mankind, jinns and all that exists);
17:78. "Who has created me, and it is He Who guides me;
17:79. "And it is He Who feeds me and gives me to drink.
17:80. "And when I am ill, it is He who cures me;
17:81. "And Who will cause me to die, and then will bring me to life (again);


51:57. I seek not any provision from them (i.e. provision for themselves or for My creatures) nor do I ask that they should feed Me (i.e. feed themselves or My creatures). 


apa maksudnya???


okey.. tengok realiti ummah sekarang seolah2 mencari makanan atau harta untuk Allah.. seolah2 benda tu matlamat mereka.. sedangkan semua tu hanyalah alat untuk mendapatkan matlamat..
sebab Allah dah kata 4perkara yg dah tercatat di luh mahfuz, dan kita tak perlu sbuk mengubah takdir sebabnya kita perlu jalankan taklifan kita instead of sibukkan kerja Allah


seterusnya kita akan sambung dengan sejarah jatuh bangun tamadun kita... dalam post akan datang!


b4 dat cbe tgk salah seorang tokoh hebat dalam turki uthmaniyyah ni


klik sni :


http://www.youtube.com/watch?v=ABoNoQ2CBKA 


sekian dahulu... mana yang silap harap dibetulkan... slot seterusnya dalam post berikutnya... i.Allah

Source : http://daeiyah.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment