Thursday, February 24, 2011

PERKONGSIAN lagi (^-^)...ZIARAH TOKOH

ZIARAH TOKOH: PROF ASMA ABDULLAH

Bismillahirahmanirrahim..

Dulu, masa berada dalam posting ENT, selalu ke ENT department..Al-maklumlah ada kelas..Posting ENT just for 3 weeks je..so,for the first one week, memang selalu naik turun department..Ada lectures..

Teringat, masa on the way nak masuk bilik seminar ENT, ada seorang doktor pernah tanya:
"Who are giving the lecture?"

So, menjawab pada soalan doktor tersebut:
"Prof Asma, doctor.There will be a lecture on otitis media"

Then, doctor tersebut pun tersenyum and berkata:
"Oh, She is mother of department"

 ************************************************************************************************
Introduction
Prof Asma merupakan Ketua Jabatan E&T Pusat Perubatan UKM, merangkap seorang lecturer, seorang doktor, seorang ibu, seorang naqibah dan pelbagai lagi..

Alhamdulillah, ziarah tokoh kali ni, kami berjaya mengadakannya di rumah Prof di Bandar Baru Bangi, Ahad, 20 Feb 2011..Seronok dijamu dengan juadah yang lazat-lazat..Prof juga   menyambut kedatangan kami dengan tangan dan hati terbuka.

Kali ni, penyertaan terdiri daripada ikhwah akhawat Pusat Perubatan UKM..lebih kurang dalam 35 org jugak yang dapat bersama-sama..Yang bestnye, ada penyertaan dari final year medical student of UKMMC esp akak-akak yang disayangi..=) terima kasih atas luangan masa anda semua..

Rombongan pelajar bertolak dalam pukul 4.30pm..(macam rombongan meminang pulak masa tu)..dan terdapat 5 buah kereta konvoi akhawat. Memang seronok dapat berukhuwwah..(^-^)

Tiba di rumah Prof agak lewat juga, dalam pkul 6pm..Jauh juga rumah prof ye.Dalam perjalanan tu, permandangan kiri dan kanan jalan sungguh menyamankan..Setibanya di rumah prof, kami disambut mesra oleh prof dan anak-anaknya yang sangat comel..

Prof terus start dengan jamuan makan..ada satay, ada mee kari, dan ada macam-macam lagi..Alhamdulillah..rezeki hari tu nak makan makanan yang lazat..

Dah siap-siap makan (pengisian jasad [perut]), kami disajikan pula dengan sajian hati dan rohani oleh prof.

Seingat-ingat dalam ingatan:

First sekali prof buka pengisiannya dengan mengatakan bahawa Rasulullah SAW adalah Ar-Rasul yang sangat pandai menyesuaikan diri dengan keadaan. Apabila banginda bertemu dengan hartawan; dan bilamana hartawan tersebut menyatakan; "apakah amalan yang paling baik baginya?"...nescaya baginda menjawab: 'berilah sedekah'..Begitu juga apabila baginda bertemu dengan umatnya yang lebih muda (perlu dikasihi) dan yang lebih tua (perlu dihormati).

Abdullah Ibn Al As reported that Ar-Rasul SAW  repeatedly told his companions: "Among the best of you are those who have the best attitude towards others 
(HR: Bukhari and Muslim)

Sesungguhnya Rasulullah SAW itulah ikutan yang sebaik-baiknya..

So, mungkin apa yang prof cuba sampaikan di situ; antara kita semua, prof cuba sampaikan apa  yang sesuai dengan keadaan kita: sebagai seorang lecturer kepada anak didiknya dan dalam masa yang sama, sebagai seorang ibu kepada anak-anaknya dan juga sebagai seorang murabbi kepada mutarabbinya..

Pengisian ringkas dari prof ada menyentuh mengenai UJIAN hidup..Dalam hidup, kita tidak dapat tidak lari dari UJIAN..Ujian ada 2 bentuk; kesenangan dan kesusahan..Dan Allah takkan sesekali membebani hambaNYA sesuai dengan kesanggupannya:

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..." Al-Baqarah: 284

"Do men think that they will be left alone on saying we believe and not be tried?" Al-Ankabut: 2

So, kesabaran itulah ubatnya..

Then, prof  menerangkan serba sedikit mengenai Rukun Islam ; Perkara yang wajib kita laksanakan as a muslim, a servant of Allah:

1.Mengucap dua kalimah syahadah
2.Mengerjakan solat 5 waktu sehari semalam
3.Berpuasa di bulan Ramadhan
4.Mengeluarkan zakat
5.Menunaikan haji ke Makkah

Teringat kata-kata Prof:
"Siapa yang pernah ziarah Rasulullah?? Kalau belum pernah, nnt dh bekerja, kumpul duit and have a chance to visit Rasulullah SAW (makam Rasulullah)..InsyaAllah starting gaji HO pun about RM....jadi, niatkan dari sekarang utk melawat Rasulullah SAW.. Saat kewafatannya, baginda memanggil ummati,ummati,ummati..dan sungguh!!! besar kasih sayang Rasulullah SAW pada kita. Jadi kalau dh besar, pasang niat utk ziarah Nabi Muhammad SAW"

Setelah itu, masuk pula bab-bab akademik (hehe..yang ni memang  tak boleh lari dari kita,kan..kan.)

It is about CARRIER PATHWAY

Pemilihan kerjaya/ bidang kepakaran kelak perlu consider beberapa perkara penting. Antaranya: Minat, keluarga, keperluan Ummah (yang prof sempat mention...)

Prof kata, sekarang ni paediatricians sgt kurang dalam bidang perubatan especially yang muslim..So...yg ni encouragement dari Prof la..supaya kita dapat memilih apa yang terbaik..InsyaAllah..(^_^)

Prof kata lagi: "Nanti selepas 2 tahun HO, try to apply MO di PPUKM..sambung master semula di sini and join as a lecturer here..nnt boleh jimat masa..Apply for UKMMC scholarship.."(Allahualam, yang ni perlukan penjelasan yang lebih lanjut...Hari tu memang x berapa faham sgt pathway nyer..InsyaAllah, mana tahu, suatu hari nnt, ada perkongsian mengenai ni pulak...(^-^)

Then, proceed to open questions..soalan pada Prof:
"Bagaimana prof boleh bahagi masa sebagai seorang ketua jabatan, ibu, naqibah dan lain2 lagi? Prof nampak sangat tenang melaksanakan tanggungjawab ni semua.." seorang akhawat bertanya.

Prof kata:" Prof selalu tanya pada diri and berfikir; Mengapa Allah jadikan 5 waktu untuk solat fardhu..sedikit waktu malam utk qiamulail, adanya hari Jumaat iaitu penghulu segala hari dan juga adanya bulan Ramadhan..Semuanya adalah latihan buat kita..When we talk about masa ni, kita mesti ingat..kita ada hak yang perlu dilaksanakan..Hak pada diri sendiri, hak pada keluarga, hak pada dakwah..thus, time management is very important."

Sambungnya lagi: "buatlah sesuatu itu sedikit demi sedikit tapi istiqamah...Dan yang terbaik, cuba arrangekan masa kita dan tahu prioriti nya":

  • PENTING dan TAK BOLEH DITANGGUHKAN: cthnya: case write up yang perlu dihantar esok..maka nya kena siapkan before esok juga..prioroti di sini
  • PENTING tapi BOLEH DITANGGUHKAN : cthnya: case write up yang perlu dihantar 3 minggu lagi..so, kalau ada perkara yang lebih penting, bolehh lah mengutamakan yang lebih penting itu dahulu
  • TAK PENTING tapi TAK BOLEH DITANGGUHKAN: cthnya:......hurm..kalo x silap, ada yang cakap urination.. =D
  • TAK PENTING dan BOLEH DITANGGUHKAN..cthnya: yang ni banyak la..shopping, Face Book-ing dan lain-lain..

Pengisian berakhir di situ, namun kemanisannya masih terasa hingga kini..Maka berakhirlah program kami pada hari tersebut..program yang memberi seribu satu kenangan terindah pada kami semua.

 (Gambar yang ni je yang ada dalam simpanan)


*****

Kepada ikhwah dan akhawat final year yang bakal menduduki pro exam tidak lama lagi, SELAMAT MAJU JAYA DIUCAPKAN..kami mendoakan kejayaan antum semua..InsyaAllah..





Allahualam

No comments:

Post a Comment