Sunday, January 16, 2011

Perkongsian MK02:FULL OF HOPE 1

Given by: Dr. Mira (UIA)

PART 1

Suasana pagi itu sungguh nyaman. Udaranya segar dan permandangan di sekelilingnya cukup menarik hati. Subhanallah, betapa hebatnya Pencipta yang menciptakannya. Sungguh besar nikmat dan anugerah Allah kepada hambaNya.

“Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?”

Slot pengisian pagi itu bermula dengan penuh semangat.Semua peserta menanti ceria ‘makanan hati’ yg bakal dihidangkan oleh Dr. Mira, akhawat Indonesia yg penuh dedikasi. Penyampaiannya disampaikan dalam 2 bahasa; B.Inggeris dan Bahasa tanah airnya.

Taktala semuanya sudah membuka mata, telinga dan minda seluas-luasnya, bersedia dengan pen dan buku untuk mencatat sebanyak mana input yg berguna, lantas satu persoalan dilontarkan:

“Akhawat yg dikasihi sekalian, WHO ARE YOU? WHO ARE YOU, REALLY?”




Semua peserta terdiam seketika. Di dalam minda masing-masing, terngiang-ngiang persoalan yg diajukan sebentar td. Sel-sel neuron  di dalam otak mula distimulate. Minda mula ligat memikirkan apakah jawapan terbaik yang seharusnya diberikan? Ada yang menundukkan kepalanya, memejamkan matanya, memandang antara satu sama lain dan tak kurang juga yang melontarkan pandangan jauh kearah luar mencari jawapan kepada persoalan itu tadi.

Lantas, seorang daripada peserta menjawab:
“I AM I’BADULLAH”

Masing-masing menganggukkan kepala tanda setuju dengan jawapan yang diberikan. Dr. Mira lantas menghulurkan senyuman dan kembali bertanya. Kali ini, beliau memanggil seorang peserta yg berada dihadapannya.

What is your name?”
Pertanyaannya bersambut, “I’m....................”

“Jadi mengapa jawapannya bukan I am...................,ya?”

Lantas semuanya kembali bercritical thinking semula.Ye tak ye juga juga.Kenapa x terfikir nak answer jawapannya sebegitu.

“Mak ayah dah bagi nama yang baik-baik pada kita” [monolog dalaman sendiri]

**
Siapa sebenarnya kita?
::Hamba Allah::
“AKU tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKU” Az-Zariyat,51: 56

Sejauh mana kita mengakui diri sebagai hambaNYA?”
::Mengikut perintah dan meninggalkan laranganNYA::

Anda pasti sudah benar-benar melakukannya?
::Tepuk dada,tanya iman::

Jadi sesi pada pagi itu membawa kami berfikir sejenak. Siapa diri ini yang sebenarnya? Adakah benar kita telah menjalankan tugas sepenuhnya sebagai seorang hamba?

“Katakanlah (Muhammad), ‘Sesungguhnya, solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan seluruh alam” Al-An’am,6: 162

Ikhwah akhawat sahabat yg dikasihi sekali, 

Sungguh mudah utk mengakui dengan lidah siapa diri kita.. Namun pembuktian bahawa kita  adalah hamba Allah yang sebenar-benar hamba itu sungguh payah. Namun berusahalah utk menjadi hambaNYA yang diredhai. Mohonlah kekuatan dariNYA utk melaksanakan segala yg disuruh serta meninggalkan segala yang dilarang olehNYA. Apabila kita sudah tahu siapa kita dan untuk siapa kita hidup, InsyaAllah kita akan berusaha yang terbaik..

So, bagi pengisian kali ini di antara pengajarannya:
  • Kita mesti tahu dengan jelas akan tujuan hidup kita
  • Apabila kita sudah punyai matlamat yang jelas dengan tujuan tersebut, maka hendaklah persistenly istiqamah
  • Apa-apapun ujian yang akan berlaku dalam usaha utk mencapai matlamat tersebut, janganlah sesekali kita rasa takut utk menghadapinya 
  • Merancanglah dengan baik secara sistematik dan praktikal utk menjayakan misi tersebut
  • Haruslah disertai dengan usaha yang bersungguh-sungguh utk mengerjakannya
  • Full of hopes and yang terbaik, letakkanlah sepenuh pengharapan pada Allah swt agar DIA sentiasa bersama kita
  • Bersabarlah menempuhnya

Apa yang ingin ditekankan di sini, sebagai seorang yang sememangnya sudah set tujuan hidupnya sebagai i'badullah, kita harus istiqamah melaksanakan amal ma’ruf nahi munkar ini dengan penuh kesungguhan.Tidak perlu ada rasa takut dengan ujian yang bakal menanti sepanjang berada di medan ini. Serta, harus ada proper, systematic plan untuk kita jayakan misi ini dan yang paling penting, letaklah sepenuh pengharapan pada Allah untuk membantu kita. 

“Dan DIA lah yg menjadikan kamu sebagai khalifah-khalifah dibumi...” 6:162


-SEKIAN-

No comments:

Post a Comment