Friday, June 1, 2012

Credits Kepada Akhawat Nursing

Tahniah diucapkan kepada sahabiah-sahabiah kita dari course nursing atas kejayaan mereka menjalankan program pengisian pendek ketika senggang waktu hari Jumaat. Program yang digelar "food for soul" dan "ladies moment" atau.... Well ana tak pasti apa nama sebenar since banyak sangat namanya...hohohoh...-->maaf, tercarried away disitu...

Barisan pelaksanan program khususnya dari kalangan adik-adik nursing tahun 2, 'orang kuat nursing' kita. >.<
InsyaAllah, kita doakan agar Allah membalas mereka dengan balasan yang lebih baik di dunia dan akhirat.

Buat masa ini, program yang dijalankan berupa perkongsian video dari koleksi video "Fattibiouni" diikuti dengan perkongsian ringkas dikalangan para akhawat sendiri. Alhamdulillah, 2 sesi program ini telah berjaya dijalankan.
(Adab Makan Rasulullah SAW)

 
(Rasulullah Selalu Tersenyum)

Ana secara jujurnya merasa kagum atas dedikasi, kesungguhan dan keikhlasan para akhawat nursing dalam menjayakan program yang tampak 'simple' ini. Bukanlah kerana mengejar KPI atau menjalankan strategic planning, tapi atas dasar keinginan untuk berkongsi keindahan islam dan kasihnya pada sahabat-sahabat lain menjadikan jiwa meronta-ronta untuk 'menyampaikan walaupun sepatah' dari apa yang mereka dapati dari sistem tarbiah ini. --> ayat romantik gitu...>_<

Mari kita fikir sebentar tentang diri kita pula... Sejauh mana keikhlasan dan perasaan kasih sayang telah menjadikan kita insan yang terkehadapan dalam gerak kerja dakwah? Memetik dari isi daurah 02 seminggu lepas, dakwatuna, dakwah kita, merupakan dakwah yang terbina atas asas, kejujuran, keihklasan, kesucian, pengorbanan, dan juga, kasih sayang. Bukanlah atas dasar tanggungjawab semata seperti apa yang kita selalu rasakan. 

Usaha dakwah yang dijalankan atas niat yang ikhlas demi mencari redha Allah, tidak akan dapat melainkan dari dua perkara, samaada program itu berjaya dan Allah redha padanya, atau program itu tidak berjaya tapi Allah redha juga padanya. Itulah kehebatan cinta Allah pada hambaNya. Jika kita semua dinilai atas kejayaan dari pandangan mata, sudah pasti ramai telah meninggalkan jalan ini. Tapi Allah menjanjikan pahala dan redhaNya berdasarkan niat dihati...
"Setiap perbuatan bergantung pada niat" Hadith 1
 Ana juga kagum dengan kesungguhan akhawat2 nursing dalam menjalankan program ini. Walaupun program ini hanya program yang simple, namun persiapan dijalankan dengan bersungguh, bermula dari mengenal pasti audience, memikirkan apa approach terbaik untuk menyampaikan risalah dakwah kepada mereka, mendapatkan tenaga kerja, membahagikan tugasan, menggunakan cara paling praktikal dan mudah diterima, menjalankan hebahan melalui poster, (malahan pembuat poster juga dengan rela hati telah mengorbankan masa dan tenaga untuk menjadi apprentice ana), menyediakan risalah, dan meminta nasihat dan pandangan akhawat senior. Dari mana datangnya kesungguhan untuk melakukan sesuatu sebaik mungkin dan secara teratur dalam keadaaan tiada langsung 'push' dari mana-mana pihak atasan atau pihak pemerhati? Ana sendiri terkedu. FirmanNya dalam surah As-Saf:

“Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela ugamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh”

InsyaAllah, kita titipkan doa untuk teratak dakwah kita ini, mudah-mudahan Allah permudahkan hati-hati kita untuk benar-benar ikhlas dalam berjuang, dan berjuang atas dasar kasih sayang.

Ingin juga disini, ana tolong promot program mereka yang dijalankan setiap Jumaat, di dewan Henderson. Kalau tak tahu kat mana, boleh tanya la pada yang pakar. Kita sama-sama bantu adik-adik kita ni santuni rakan-rakan mereka. InsyaAllah... Walaubagaimanapun, program ini hanya dapat dijalankan ketika mereka dalam sesi teori, dan akan 'pause' ketika sesi posting atas sebab2 tertentu. 

Mabruk!

3 comments:

  1. masya Allah..kak iman,jazakallah kairan kathira.. program ni sdikit sebnyk mngeratkan lg hubungn antara ahli nursing..

    ReplyDelete
  2. mabruuk, and so proud of them~
    semoga Allah terus kuatkan langkah kalian!

    Muhammad : 7
    :)

    ReplyDelete