Sunday, February 27, 2011

Bengkel "Creating Arts"

Assalamualaikum

Hari ini saya ingin memperkenalkan bengkel Creating Arts kepada pembaca sekalian. Bengkel ini merupakan bengkel yang dijalankan oleh JK Dakwah&Media K-PPUKM pada 25 Januari 2011. Asalnya, bengkel ini merupakan permintaan dari sahabat-sahabat supaya mengajar cara membuat poster.


Creating Arts: how to make your own arts using only Microsoft 2007 and your own creative minds!

Creating Arts merupakan bengkel yang mengajar peserta-peserta cara membuat poster dengan
  • CEPAT
  • MUDAH
  • BERKUALITI

Apa yang membuat Creating Arts istimewa adalah kerana ia tidak memerlukan software-software seperti adobe phothoshop, atau yang lain-lain yang mungkin akan memberatkan computer dan agak advance bagi mereka yang hanya ingin membuat poster yang simple sahaja. Namun aplikasinya memerlukan daya kreativit yang tinggi dan penggunaannya masih lagi boleh dipertelitikan lagi.
Topic  utama dalam Creating Arts adalah

Basic Skill
Get to know the format button
  • Format button pada Microsoft powerpoint itu sebenarnya kurang di-explore oleh pengguna-pengguna. Hanya dengan memahami apa fungsi setiap satunya, pengguna mampu memanipulasikannya dalam banyak cara untuk menghasilkan sesuatu yang menarik!
Cropping
  • Tau cropping tu apa? kadangkala perkara mudah seperti cropping ini pun mampu digunkan dalam banyak cara hinggakan anda mampu menghasilkan sesuatu yang berlainan dari benda asalnya
Holding
  • Penting tahu macamana bila dikatakan “hold” perkataan itu. Mengapa? Kena datang bengkel la baru faham… :D
Transferring and converting
  • Macamana nak convert dari ppt kepada JPEG? Dan kenapa pula kita nak transfer dari ppt ke publisher? Teknik ini saya ketahui secara tak sengaja (namun hakikatnya semua ilmu itu datang dari Allah)
Form
  • Form atau bentuk. Ada dua bentuk yang perlu diketahui, editable dan non-editable.

Pengetahuan teknik asas ini penting untuk pergi ke tajuk yang lebih besar iaitu basic poster making. Dalam basic poster making, ada beberapa tajuk yang saya cover:
Background
  • Bagaimana memilih background yang sesuai untuk poster, dimana nak cari, bagaimana untuk memanipulasikannya menjadi sesuatu yang lebih menarik dari gambar asal, apakah tips-tips mencari background dan apakah yang dikatakan dengan “the best shot”?
Fonts
  • Apakah jenis-jenis font yang ada, bagaimana nak pilih font yang sesuai untuk poster, apakah ciri-ciri font yang baik, apakah implikasi font kepada poster, dimana nak cari fonts menarik, apakah cara-cara untuk menghias font menjadi sangat menarik, dan bagaimanakah placement font itu?
Descriptions
  • Apakah ciri-ciri descriptions, dimana harus diletakkan descriptions, dan bagaimana ingin membuatkan descriptions lebih mudah untuk dibaca?
Assisting Highlighter
  • Ini adalah tajuk yang paling sukar dan paling istimewa dari Creating Arts kerana tekniknya dipelopori oleh saya sendiri dan perlu pemahaman yang tinggi dalam basic skill untuk master dalam assisting highlighter. Apakah assisting highlighter, bila perlu digunkan, apa implikasinya, dan apakah teknik-teknik assisting highlighter yang ada?
Bagi Creating Arts yang pertama, ini adalah tajuk yang dibawa. Untuk yang seterusnya (jika berpeluang untuk buat), saya ingin menambah satu lagi tajuk “playing with black” dan “playing with white”. Ini juga teknik yang dipelopori sendiri dan teknik ini mengajar cara memanipulasikan gambar yang dominan hitam atau putih untuk menghasilkan satu karya yang baru.

Apakah kata-kata pelajar Creating Arts? Ini merupakan feedback mereka:
  • Membantu pemahaman dalam membuat poster, penerangan jelas, senang nak faham, keratif, mungkin next program ajar photoshop ke…
  • Tak pernah belajar sebelum ni, arahan yang mudah
  • Baru tahu, so seronok
  • Semua best, cara guna 3 benda ni (ppt, paint dan publisher) memang mudah kalau compare nak guna phothoshop… applicable untuk semua orang
  • Mudah, simple, kena explore je…
  • Best la, lain kali ajar benda lain pulak
  • Perkara baru dapat dipelajari

Rata-rata pemahaman pelajar adalah 80%-99%! Lebih baik dari yang saya jangkakan!
Bagi yang berminat, boleh inform~

Wallahualam

Zatel Iman Rozali
JK Dakwah dan Media 
K-PPUKM

SEBAHAGIAN DARI HASIL KARYA YANG MENGGUNAKAN TEKNIK CREATING ARTS

Poster ini menggunakan teknik "playing with white"

poster ini menggunakan teknik, "playing with black"






playing with black and white

wallpaper


backdrop (tak dapat datang konvoi, buat backdrop pun jadila...)


saje nak promot 10 muwosoffat tarbiyyah...(^^)

ni mungkin boleh dijadikan teknik baru : Playing with black and white





juga menggunakan teknik "playing with black"









poster untuk PRK (sebenarnya tak cukup info poster ni)...Alhamdulillah menang...saya tumpang gembira (^_^)

Selain itu, boleh juga melihat poster lain di link:

dan juga di web DeviantArt

1 comment:

  1. asalamualaikum....
    saya memang sedang mencari cara untuk buat poster tapi tak dapat datang bengkel...
    boleh tak ajar creating secara online...

    tolong saya....
    terimakasih

    ReplyDelete